– Pepe, posłuchaj jest taka genialna książeczka, która na pewno Ci się spodoba.
– Ok, a jak się nazywa?
– „PrEtotype it”.
– Chyba „PrOtotype it”! Angielskiego nie znasz?
– Nieeee, prEtotype. To tak specjalnie. Jest za darmo do pobrania. Sprawdź sobie.
– Trzeba od razu mówić, że za darmo!

Podczas takiej barowej rozmowy zaczęła się moja przygoda z książką lub może powinienem to nazwać opracowaniem – „Pretotype it”, które stworzył Alberto Savoia. Opracowanie jest za darmo do pobrania stąd i liczy całe 71 stron. Michał, który polecił mi tą pozycję rzeczywiście się nie pomylił twierdząc, że spodoba mi się ta lektura.

Podtytuł opracowania mówi nam o co tutaj chodzi „Pretotype it – Make sure you are building the right it before you build it right”. Czyli niby banalna rzecz, ale jakże często pomijana w szklanych biurowcach wielkich firm. W ciągu 30 sekund wypisałem 5 produktów wielkich firm, które okazały się być równie wielką porażką:

  • Apple Newton
  • HP Touch Pad
  • Crystal Pepsi
  • Microsoft Zune
  • MSN SmartWatch

Autor „Pretotype it” próbuje nas uchować przed tworzeniem takich produktów. Jego hasło przewodnie „Fake It before you make It„ dobitnie pokazuje, że idea product developmentu polega na tym, aby jak najszybciej i jak najtaniej dojść do etapu produktu eksperymentalnego i go przetestować. Ale uwaga, nie chodzi o tworzenie prototypu, ale o krok wcześniej czyli pretotypu. Brzmi to enigmatycznie, ale spokojnie. Zdaję też sobie sprawę, że teraz ktoś może powiedzieć, BZDURA. Każda duża firma ma dział R&D i tam się robi prototypy, eksperymenty i wysyła psy w kosmos. Nie chcę nikogo przekonywać tylko dam jeden bardzo dobitny przykład z tego opracowania.

Jeff Hawkins, współtwórca urządzenia Palm Pilot (takie pierwsze PDA) podczas jednego ze spotkań dotyczących projektowania nowego urządzenia otrzymał od inżynierów pytanie:

– Jak małe powinno być nasze urządzenie? Odpowiedział, – Spróbujmy, aby zmieściło się do przedniej kieszonki w koszuli.

Najważniejszym słowem jego odpowiedzi jest wyraz Pretotype itSPRÓBUJMY. A czego nie zrobił Jeff? Nie zlecił stworzenia licznych prototypów urządzenia inżynierom. A co zrobił? Wrócił do domu, poszedł do garażu, wystrugał z drewna pretotyp nowego Palm Pilota, wydrukował interfejs w postaci ekranu i przycisków, skleił to ze sobą i nie rozstawał się ze swoim pretotypem przez najbliższe tygodnie. Co więcej, aktywnie korzystał z Palma podczas spotkań i codziennego życia. Wyobraźcie sobie miny innych ludzi, gdy gościu podczas spotkania pisał notatki lub rezerwował wizytę u dentysty na drewnianym klocku.

Po prawej stronie widzicie zdjęcie owego klocka, które obecnie jest w Computer History Museum in Mountain View California.

Fake It before you make it, lepiej tego określić nie można. Spodobały mi się również rady Hawkinsa, które pozwolą zmierzyć się z nadchodzącą porażką:

• Do nothing with it
• Go for it (productype it)
• Give it a try (pretotype it)

Pierwsza opcja to – jesteś leniwy i nic nie robisz, ale też nie przegrywasz. Druga to gdy jesteś odważny, stawiasz wszystko na jedną kartę i kończysz jak Microsoft Zune lub HP Touch Pad. Twoja arogancja i samouwielbienie generuje ogromne straty dla firmy. Trzeci wariant to strugasz drewnianego klocka i go testujesz.

A dlaczego warto to robić? Kilka zachęcających statystyk:

  • 90% of all mobile apps don’t make any money
  • Four startups out of five lose money for the investors
  • 80% of new restaurants close within one year

Fajnie mieć własną apkę mobilną lub startup, albo rzucić korpo i otworzyć cudowną restaurację. Ale jeszcze fajniej na tym zarobić i utrzymać się na rynku. Bo idea prEtotypingu odpowiada na pytanie:

Is this the right thing to build?

Dopiero gdy odpowiedź jest twierdząca można przejść do prOtotypingu i odpowiedzieć na bardziej tradycyjne pytania, takie jak:

  • Can we build it?
  • Will it work at all?
  • Will it work as intended?
  • How small/big can we make it?
  • How much would it cost to produce? • How long will the batteries last?
  • How will people use it?
  • What will people use it for?

Jeżeli jeszcze się wahasz wrzucam na koniec manifest „Pretotype it”:

innovators beat ideas
pretotypes beat productypes
data beats opinions
now beats later
doing beats talking
simple beats complex
commitment beats committees

ZOSTAW ODPOWIEDŹ